1) čl. 2 ods. 1
Ústavy SR hovorí, že:
„Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú
prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.“
Z uvedeného
je teda zrejmé, že zdrojom štátnej moci sú občania, a tí ju môžu vykonávať
nielen prostredníctvom svojich zástupcov, ale aj priamo. Toto podporuje aj
piata hlava Ústavy SR s názvom „Zákonodarná moc“, ktorá sa člení na dva
oddiely – „Národná rada Slovenskej republiky“ a
„Referendum“.
2) čl. 93 ods. 3 Ústavy SR vymedzuje, čo nemôže byť predmetom referenda:
„Predmetom referenda nemôžu byť
základné práva a slobody, dane, odvody a štátny rozpočet.“
Ak by
občania v referende nemohli rozhodovať ostatných veciach, ktoré upravuje
Ústava SR, v tomto článku by boli uvedené. Keďže čl. 93 ods. 3 Ústavy SR
spomína len „základné práva a slobody, dane, odvody a štátny
rozpočet“, možno vydedukovať, že referendom možno rozhodnúť o všetkom
ostatnom, na čo sa súčasne vzťahuje čl. 93 ods. 2 Ústavy SR – „aj o iných
dôležitých otázkach verejného záujmu“. Ak je teda splnená podmienka, že ide
o dôležitú otázku verejného záujmu a nejde o základné práva
a slobody, dane, odvody a štátny rozpočet, možno o nej
v referende rozhodnúť, aj napriek tomu, že je predmet referenda upravený
v Ústave SR. A ak možno rozhodnúť aj o veciach, ktoré upravuje Ústava SR,
referendum musí mať silu ústavného zákona, pretože zákon alebo jeho časť, či
jednotlivé ustanovenie, ktoré by bolo v rozpore s Ústavou SR (a
o ktorom by to Ústavný súd SR vyslovil), by uverejnením nálezu Ústavného
súdu SR v Zbierke zákonov stratilo účinnosť a 6 mesiacov potom aj
platnosť. Občania by teda v referende o tejto otázke nerozhodli, čo by bolo v rozpore
s čl. 93 ods. 2 Ústavy SR, podľa ktorého o nej možno rozhodnúť.
3) zástancovia názoru, že referendum má silu zákona,
používajú na podporu svojho názoru čl. 72 Ústavy SR:
„Národná rada Slovenskej republiky je jediným
ústavodarným a zákonodarným orgánom Slovenskej republiky.“
Kým oni sa
však sústreďujú na slovíčko „jediným“, pre mňa je smerodatnejšie slovo
„orgánom“. Sú občania SR snáď nejaký orgán?? NIE. Ani referedum nie je orgán,
referendum je inštitút. Ak teda tvrdíme, že občania disponujú ústavodarnou
mocou, je to plne v súlade s čl. 72 Ústavy SR.
4) zástancovia názoru, že referendum má právnu silu
zákona ďalej používajú na podporu svojho názoru čl. 98 ods. 2 Ústavy SR:
„Návrhy prijaté v referende vyhlási Národná rada
Slovenskej republiky rovnako ako zákon.“
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára